Något som är på tapeten i Sverige just nu är crowdfunding. Crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering som det heter på svenska är en populär investeringsform. Genom crowdfunding kan du få finansiering till ditt nya företag om du inte beviljas några företagslån. Detta alternativa sätt att få finansiering till sin verksamhet eller sina projekt har vuxit sig allt större. Det är dessutom enkelt för den som vill investera eller stötta projekt ekonomiskt då betalning ofta accepteras via exempelvis Swish och PayPal. Idén med crowdfunding är att samla in kapital från flera olika personer och företag. Insamlingen sker via plattformar så som Kickstarter och Indiegogo. Det finns olika typer av crowdfunding och en sådan är att man som företagare helt enkelt efterfrågar donationer. Annan typ av crowdfunding kan handla om att man erbjuder investerare förtur till nya produkter och tjänster som släpps.

Nå ut till den stora massan med crowdfunding

Crowdfunding

Initialt när man startar ett företag eller sjösätter ett projekt så är ofta finansiering den del som saknas. För att få tillgång till det kapital som krävs för att man ska kunna förverkliga sin idé krävs det antingen kapital via företagslån, stipendier eller bidrag. Men sedan 2006 då begreppet crowdfunding fick genomslag i USA finns det ytterligare ett sätt att finansiera sina projekt. Det handlar om crowdfunding som dels kan användas för att få in kapital men även för att testa efterfrågan på den produkt du tänkt lansera. Fördelen med crowdfunding kontra andra finansieringsformer är att du når ut till en stor massa. Du får alltså tillgång till ett nätverk som du annars inte skulle nå ut till.

För att börja med crowdfunding behöver du ha ett konto på en crowdfunding plattform. Nedan ser du några av världens ledande plattformar för crowdfunding.

  • Kickstarter
  • Indiegogo
  • FundedByMe
  • Patreon
  • GoFundMe

När du väl bestämt dig för en lämplig plattform så är det dags att skapa ett konto för att sedan presentera din affärsidé. Affärsidén bör vara genomtänkt och ge ett bra första intryck. Det är trots allt enbart denna presentation som potentiella investerare kommer att gå på när de bestämmer sig för att investera eller inte. I den presentation som du skapar på crowdfunding plattformen bör det även framgå vilket investeringsmål man har. Vidare måste du berätta vad investeraren får för sin investering. Detta krävs dock inte om det helt och hållet handlar om donationer.

Ansök om ett företagslån hos Qred

Få in kapital via förskottsbetalningar

Du som har en affärsidé som bygger på att ta fram en produkt eller tjänst kan dra stor nytta av crowdfunding. Bland annat kan du få in kapital genom att låna investerare förbeställa en produkt som du håller på att ta fram. Genom att tillåta förbeställningar får du in förskottsbetalningar som kan finansiera skapandet av produkten. Ett annat användningsområde för denna typ av crowdfunding är att testa efterfrågan. Genom crowdfunding får du tillgång till ett stort nätverk med människor som är beredda att betala för att få testa en ny produkt före alla andra. Genom din presentation kan du se hur stor efterfrågan är och därefter fatta ett beslut om det är någon idé att ta fram produkten eller inte. Du får även en bättre bild över vilka marknader som produkten är gångbar. Man ska inte heller underskatta vikten av ”word-of-mouth-marketing”. Genom att låta personer få testa din produkt kommer marknadsföringen skötas av sig själv. Detta förutsätter ju dock att dina investerare är nöjda med den produkt du tagit fram.

Lånebaserad crowdfunding

Lånebaserad crowdfunding

Om du ansökt om ett företagslån utan säkerhet men inte når upp till de krav som ställs så finns det lånemöjligheter även inom crowdfunding. Det handlar om lånebaserad crowdfunding där du har möjlighet att låna till ditt företag av andra företag eller privatpersoner. Fenomenet går även under benämningen dept-based crowdfunding och är inte särskilt svårt att förstå sig på. Fördelen med lånebaserad crowdfunding är att du får möjlighet att låna trots att bankerna säger nej. Dessutom brukar räntan på dessa typer av lån vara lägre än vad banker och finansbolag erbjuder. För den som investerar i lånet är fördelen en högre ränta än vad som ges på ett vanligt sparkonton. Investeringen är dock förenad med en stor risk och kan därför ses som riskkapital.

Lyckade exempel på crowdfunding

Det finns många exempel där crowdfunding spelat en avgörande roll i ett företags framgång. Sedan finns det såklart även tillfällen då crowdfunding misslyckats helt och hållet. Men om vi fokuserar på exempel där crowdfunding fungerat precis som det var tänkt så är svenska Flippin’ Burgers ett utmärkt exempel. Denna hamburgerkedja grundades av entreprenören Jon Widegren 2012. För att starta den första Flippin’ Burgers restaurangen behövde Jon kapital utifrån. Han drog därför igång en crowdfunding kampanj som resulterade i att han fick in 36 000 kr. De som investerade i projektet fick i gengäld ett presentkort. Idag är Flippin’ Burgers ett välkänt varumärke och bolaget bakom hamburgerkedjan omsätter i skrivande stund över 47 miljoner kronor om året. En svindlande tanke är att detta kanske aldrig varit möjligt utan finansiärerna som nappade på Jons affärsidé.

Ett annat exempel på lyckad crowdfunding skedde via den ledande crowdfunding plattformen Kickstarter. Där drog Pebble Watch 2016 in totalt 1 miljon dollar på enbart en timma. Pengarna gick till att utveckla en smart watch som skulle vara betydligt billigare än den marknadsledande Apple Watch. Genom att använda sig av crowdfunding lyckades Pebble Watch både dra in en massa pengar och mängder med nya kunder som kanske inte annars hade fått upp ögonen för klockan.